Chladící vozy ČSD v modelu

Kryté železniční vozy určené pro přepravu zboží vyžadujícího stálou teplotu oproti okolnímu prostředí. Tak se dají jednoduše charakterizovat chladící vozy jejichž významnou část tvořily typy na přepravu piva a masa. A právě jejich ztvárněním v modelu se zabývá tento článek.

Prvním vozem byla již dříve zakoupená stavebnice řady Lp od firmy BVmodel, jenž čekala uložena ve skříni až přijde její čas. Jelikož byly její díly z odlitků, došlo k drobnějším úpravám. Odbroušení nálitku na horní části rámu pro lepší usazení skříně, vlepení prostřední stěny do skříně spolu se závitem pro uchycení rámu a osazení nových doplňků a detailů (originální byly příliš křehké). Z důvodu jednoduššího barvení a konečné povrchové úpravy byly sestaveny jednotlivé celky, které byly kompletně smontovány až nakonec. Byla sestavena vozová skříň spolu s brzdařskou budkou bez podlahy, schůdků a vřetena ruční brzdy (vyrobeno nově z drátů), aby do ní mohla být nakonec osazena okna. Na bocích a čele vozu byla vyhotovena nová kovová madla, kliky, držáky koncových návěstí, na střeše vozu nové uzavírání vík na led, opraveny sloupky na skříni a nalepeny vozové schránky (původně jsem na ně zapomněl, takže ve fotodokumentaci jsou osazeny až na natřený model). Pojezd vozu byl upraven dosazením kovových ložisek Romford, naznačením brzdového zařízení Božič spolu s táhlem brzdy pod vozem, zesílením talířů plochých nárazníků a dosazením kulis spřáhel (vlepeny až na konec po povrchové úpravě). Z drátu byla vyrobena také madla ke schůdkům do brzdařské budky, které se umístí na skříň až v závěru, stejně jako již uvedené zasklení oken brzdařské budky.

V době pořízení stavebnice byly zakoupeny také obtisky pivovaru Prazdroj od pana Jirana v bílé barvě. Z toho důvodu byl zvolen zelený nátěr, který před II. sv. válkou dle dostupných informací obdrželo několik vozů, jako určité „maskovací“ opatření pro případ válečného konfliktu. Nejprve byla nastříkána šedá základová barva, pak následovala již zmíněná zelená a šedý nátěr střechy. Drobné detaily jako madla a držáky koncovek byly natřeny barvou Humbrol 53 (šedá na zbraně). Následovala aplikace již zmíněných obtisků (po usazení na místo fixovány lakem na vlasy za pomocí vatových tyčinek) a vůz dostal číslo Lp 511 021. Předposledním úkonem byla patina za pomocí školních kříd a konečné přestříkání bezbarvým lakem. Krokem úplně posledním se stalo dosazení zasklení oken, vřetena ruční brzdy, podlahy, schůdků a madel do brzdařské budky, sestavení jednotlivých celků a osazení kulisou spřáhla. Vůz na přepravu piva typický především pro období I. republiky je tímto hotov.

Chladící vůz upravovaný jako druhý v pořadí je původní výrobek rakouské firmy Kleinmodelbahn a je určen pro přepravu masa. Tento model nebyl nijak výrazněji upravován, byly použity originálně dodávané doplňky a jeho přestavba zabrala opravdu minimum času. Nejvýraznější úpravou prošla střecha, kde byl dle dostupné fotodokumentace vytvořen vzor přeplátování jednotlivých dílů a držáky koncových návěstí provrtané malým modelářským vrtáčkem. Povrchová úprava byla zvolena ve stejném pořadí a stejných odstínech jako u předchozího modelu. I v tomto případě byly použity obtisky od pana Jirana a vůz byl označen L 516 620 společnosti Orgapol Praha 7. Nakonec již tradičně patina, přestříknutí matným lakem a sestavení modelu.

Na konci fotogalerie ještě přidávám několik pohledů na již dříve upravený La 516 328, z dílny mého otce, od firmy PIKO s nově dosazenými podvozky z modelu chladícího vozu typu MK4 od firmy Schicht.

Pokud Vám článek poslouží jako inspirace budu rád. Mnoho úspěchů ve Vaší tvorbě přeje

Jakub Čermák

Níže uveřejněná fotografie odkazuje na galerii:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *