Pro co nejrealističtější provoz na kolejišti a vzhled vozidel je třeba u vozů, které to umožňují, naznačit přepravu nějaké komodity či výrobku. Takové jsou právě vysokostěnné a nízkostěnné nákladní vozy. A jelikož jim je věnována tato stránka, byl úvodní nadpis volen poněkud souhrnně jako otevřené vozy. Nejčastějšími přepravovanými komoditami bývá v těchto případech sypké nebo kusové zboží či výrobky, které nepotřebují žádnou zvláštní ochranu před vnějšími povětrnostními vlivy. I když zde samozřejmě existuje výjimka, kdy lze přepravované zboží v případě potřeby zakrýt plachtou, nebo je již nějak chráněno obalem (např. dřevěné bedny).
Dříve se často používaly přírodní materiály (někdy bohužel často v nemodelové velikosti), nebo jejich přibližné napodobeniny. Později začali náklady vyrábět sami výrobci modelové železnice, ale ani zde bohužel není vždy dosaženo realistického vzhledu, i když se již dnes dají sehnat poměrně kvalitní výrobky. V tomto návodu se vrátíme tak trochu nazpátek a ukážeme si, jak taková výroba nákladu vypadá. To se Vám pokusí přiblížit spíše řekněme tento stručný foto návod. V maximální možné míře jsou používány přírodní a lehce dostupné materiály a běžné modelářské nástroje.
První komoditou bude uhlí, které je typickou přepravovanou surovinou již od prvopočátků železnice. A nejlepší imitací tohoto „černého zlata“ je tato surovina samotná. Uhlí je nejprve rozdrceno na co nejmenší velikost (s úspěchem používáme starý mosazný hmoždíř, ale lze použít i kladívko a uhlí zabalit do hadru a roztlouct na kovadlině, nebo vyzkoušet i jiný způsob). Následují přesetí přes síta na jednotlivé velikosti (viz foto dále). To nejjemnější lze s úspěchem využít také např. na kolejiště k domku, kam právě přivezli fůru. Ty větší kusy ještě jednou podrtíme a ty řekněme „střední“ s úspěchem využijeme. Do vozů pak lze použít buď pouze velké kusy, nebo ty jemné, nebo i kombinace obojího (ve vozech se totiž nevozila jen jedna velikost). Tolik k úvodu a dál už více napoví fotografie.
Nejedná se o žádný „extra“ návod, ale snahou prostě byla vlastní výroba nákladu. I když se to někdy nedaří, rád si některé věci prostě vyrábím sám. Mám z úspěšného výrobku pak větší radost, než kdybych je kupoval.
článek a foto J. Čermák