Náklady v otevřených vozech – díl 1.: uhlí

Pro co nejrealističtější provoz na kolejišti a vzhled vozidel je třeba u vozů, které to umožňují, naznačit přepravu nějaké komodity či výrobku. Takové jsou právě vysokostěnné a nízkostěnné nákladní vozy. A jelikož jim je věnována tato stránka, byl úvodní nadpis volen poněkud souhrnně jako otevřené vozy. Nejčastějšími přepravovanými komoditami bývá v těchto případech sypké nebo kusové zboží či výrobky, které nepotřebují žádnou zvláštní ochranu před vnějšími povětrnostními vlivy. I když zde samozřejmě existuje výjimka, kdy lze přepravované zboží v případě potřeby zakrýt plachtou, nebo je již nějak chráněno obalem (např. dřevěné bedny).

Dříve se často používaly přírodní materiály (někdy bohužel často v nemodelové velikosti), nebo jejich přibližné napodobeniny. Později začali náklady vyrábět sami výrobci modelové železnice, ale ani zde bohužel není vždy dosaženo realistického vzhledu, i když se již dnes dají sehnat poměrně kvalitní výrobky. V tomto návodu se vrátíme tak trochu nazpátek a ukážeme si, jak taková výroba nákladu vypadá. To se Vám pokusí přiblížit spíše řekněme tento stručný foto návod. V maximální možné míře jsou používány přírodní a lehce dostupné materiály a běžné modelářské nástroje.
První komoditou bude uhlí, které je typickou přepravovanou surovinou již od prvopočátků železnice. A nejlepší imitací tohoto „černého zlata“ je tato surovina samotná. Uhlí je nejprve rozdrceno na co nejmenší velikost (s úspěchem používáme starý mosazný hmoždíř, ale lze použít i kladívko a uhlí zabalit do hadru a roztlouct na kovadlině, nebo vyzkoušet i jiný způsob). Následují přesetí přes síta na jednotlivé velikosti (viz foto dále). To nejjemnější lze s úspěchem využít také např. na kolejiště k domku, kam právě přivezli fůru. Ty větší kusy ještě jednou podrtíme a ty řekněme „střední“ s úspěchem využijeme. Do vozů pak lze použít buď pouze velké kusy, nebo ty jemné, nebo i kombinace obojího (ve vozech se totiž nevozila jen jedna velikost). Tolik k úvodu a dál už více napoví fotografie.

Základem je plastová destička o téměř shodných rozměrech jako vnitřek vozu (ne moc malá, aby se náklad ve voze neposouval, ale také nebyl moc napevno a šel vyjmout). Zespodu pro její zvýšení je k ní přilepena kostra (vysoká dle vlastního uvážení, pouze je počítat také s faktorem, že horní hrana nákladu bude ještě o něco výše). Náklad uhlí vyrobený již dříve a vyjmutý z vozu je v pozadí. Plast je lepší tvrdší/silnější – viz dále.
Z kartonu připravené základy pro jednotlivé hromady nákladu a přilepené na základnu.
Následně je horní strana přetřena tmavou barvou, nejlépe černou, ale může být i tmavá hnědá, aby neprosvítal světlý základ. Po dokonalém proschnutí je do vozu vložena potravinářská fólie a následně základ. Fólie zabrání vtečení lepidla do vozu a je doporučeno zajištění gumičkou (viz dále, zde není bohužel použita).
Zde jsou již připraveny jednotlivé velikosti uhlí před aplikací do vozu.
Základ potřený disperzním lepidlem (Herkules) a zasypávaný nejprve jemným a pak hrubším uhlím.
Vše je pak ještě zakapáno naředěným lepidlem (cca 1-2 díly lepidla + 1 díl vody).
Následovalo schnutí trvající cca 1-2 dny.
Bohužel schnutí proběhlo až moc rychle a navíc byl zvolen tenký plast, takže došlo k drobné deformaci nákladu. Kostra byla odstraněna, náklad částečně vyrovnán a ze spodní strany zabroušen smirkovým papírem. Kostra byla vyrobena nově ze silnějšího plastu a s obdélníkovým půdorysem s jednou vzpěrou příčně uprostřed.
Trhliny z opravy nákladu byly dosypány tenkou vrstvou uhlí stejným způsobem jako v prvním případě. Zde již fólie chycena gumičkou.
Oba vyhotovené náklady.
A zde již oba vozy ložené uhlím zařazeny na konci uhelného vlaku.
Nebo pro změnu přistaveny k vykládce na nákladiště.

Nejedná se o žádný „extra“ návod, ale snahou prostě byla vlastní výroba nákladu. I když se to někdy nedaří, rád si některé věci prostě vyrábím sám. Mám z úspěšného výrobku pak větší radost, než kdybych je kupoval.

článek a foto J. Čermák

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *