Čtyřnápravové osobní vozy ČSD 2.díl: Ca 4-5188 (Liliput)

Po úpravě modelu C4ü-28 od firmy Liliput na Ca 4-5127 ČSD je tu úprava dalšího čtyřnápravového vozu od stejné firmy, tentokrát se jedná o typ C4ü-38 tzv. Schürzenwagen. Tyto vozy byly v provozu po roce 1945 také u ČSD, a proto jsem si jeden z nich zakoupil z druhé roky na Aukru a započal s jeho úpravou. Před samotnou přestavbou začalo samozřejmě také hledání potřebných podkladů pro ohledně provozu tohoto typu u našich tehdy Československých drah. Bohužel těch podkladů se mi mnoho sehnat nepodařilo a nakonec bylo zvoleno označení Ca 4-5188 s domovskou stanicí Praha Wilsonovo (hl.n.). Model měl ještě dva technické nedostatky, které bylo třeba vyřešit, chybějící interiér a jeden podvozek bez spřáhla.

podoba vozu před úpravou (fotografie odpovídajího vozu z internetu)

Rekonstrukce začala rozebráním modelu a hledáním jak nahradit vnitřní vybavení vozu. V tomto pomohl interiér z osobního vozu z dřívější produkce firmy Schicht (Piko) v oranžové barvě, který byl zkrácen o jeden oddíl. Spřáhlo na druhém podvozku bylo také odstraněno a obě byla nahrazena napevno zadělanou šachtou. Ta byla ještě pro jistotu zajištěna čepem skrz její zadní části a rám podvozku. Dále byly obroušeny plastové imitace madel a nahrazeny madly z drátu a na čela osazeny držáky koncovek. Na jeden podvozek se instalovalo dynamo a všechna nápravová uložení byla nahrazena ložisky Romford. Jedním z nedostatků byla nemožnost oddělení oken od boční skříně, takže před lakování bylo třeba je nejdříve přelepit maskovací páskou. Boční nápisy se úspěšně odstranily odlakovačem na nehty. Skříň vozu a interiér byly nejprve stříknuty základovou barvou a následně požadovaným odstínem. Na rám vozu s podvozky se aplikovala černá barva a střecha zůstala naopak prozatím beze změny v původní barvě. Poslední prací před obtisky pak bylo nabarvení detailů, jako jsou madla (stříbrně), sedačky (zeleně), podlaha v představcích a opravy stěn v interiéru (béžově) a disky kol (tmavě hnědě).

model je rozebrán, v pozadí původní interiér z vozu firmy Schicht
upravené podvozky (nahrazení původních spřáhle šachtou a na jeden podvozek doplněno dynamo)

Po řádném proschnutí došlo na aplikaci obtisků, které byly posléze zafixovány bezbarvým lakem. Na jednotlivé díly vozu včetně dosud neupravované střechy byla postupně aplikována patina již tradičním způsobem za pomoci nastrouhaných suchých školních kříd rozpuštěných ve vodě. Po vyprchání vody se jednotlivé odstíny zlehka oprášily suchým štětcem (na závěr ideálně velký měkký kosmetický), aby jednotlivé barvy vytvořily pozvolný přechod. Pak se ještě „oživil“ interiér několika cestujícími od firmy Noch a mohlo se přistoupit ke kompletaci vozu.

jednotlivé díly vozu (nabarvený interiér, skříň přestříkána základovkou, podvozky s ložisky a vpravo připravení cestující)
dokončený model

Další model rychlíkového čtyřnápravového osobního vozu nacházejícího se po druhé světové válce na našem území je hotov. Nyní již jen popřát mnoho úspěšných kilometrů v provozu na domácím kolejišti.

Kompletní fotogalerie k úpravě vozu od firmy Liliput na Ca 4-5188.

autor: J. Čermák

Zdroje:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *