Úvodem je třeba upřesnit, že přímo přes řeku Jizeru vede v Bakově nad Jizerou pouze jeden ze tří železničních mostů. Další dva, z nichž jeden je přímo navazuje na tento nad řekou, jsou tzv. inundační a pomáhají tedy při povodních snižovat nápor vody na železniční těleso vedené právě přes záplavové území řeky Jizery.
Mostní konstrukce, které si zde můžeme prohlédnout, ale nejsou původními pamatujícími ještě zahájení provozu na zdejší trati v roce 1865. Pravděpodobně z důvodu zvyšujících se nároků na provoz došlo dne 22.6.1927 (někdy je uváděno chybné datum 21.6.1927) k jejich výměně za nové ocelové provedení vyrobené ve strojírnách v Hradci Králové a Pardubicích. Dle dochované dokumentace, byla nová mostní konstrukce nejprve postavena vedle stávající. Starší byla posléze vysunuta do strany a nová zaujala její místo. Výluka byla naplánována od 10:50 do 13:40, z dnešního pohledu na neuvěřitelné 2 hodiny a 50 minut! A to včetně povinné zatěžkávací zkoušky dvojicí lokomotiv řady 434.0 s jedním plně naloženým nákladním vozem! Jednalo se na tehdejší dobu o velikou událost při které nechyběla ani živá hudba a na 2000 přihlížejících diváků. Dle neověřených informací byla součástí této rekonstrukce i stavba druhého inundačního mostu, který zde původně nebyl. Až v roce 1928 byla na mostech zřízena lávka pro pěší na spojnici mezi bakovským nádražím a městem. Díky tomu se výrazně zkrátila cesta na stanici, neboť do této doby bylo nádraží přístupné pouze po silnici a most na Malé Bělé.
Samozřejmě se časem i na těchto „novějších“ mostech postupně začal podepisovat zub času a začaly chátrat především dřevěné lávky pro pěší. Proto proběhla v letech 2014 a 2015 k jejich kompletní, víceméně generální, oprava. Takže si přejme ať bezproblémově slouží i nadále.
pohled na mosty před rekonstrukcí – odkaz na galerii:
rekonstrukce mostů – odkaz na galerii:
Zdroje: