Ci 4-4146 (ex B.E.B.) (vlastnoruční stavba)

Přemýšlel jsem, jakým dalším „typem“ osobního vozu bych dále mohl „obohatit“ soupravu osobního vlaku na kolejišti. Jednou z prvních věcí, kterou jsem si již na začátku vytyčil, bylo vozidlo s uzavřenými nástupními plošinami – představky. A druhou, tentokráte stavební podmínkou byla vlastnoruční stavba s minimálním použitím továrně dostupných dílů. Stále jsem postupně zužoval možný výběr, až mi padlo na diskuzi na webu www.k-report.net do oka několika modelů od Tempotaxiho. Jednalo se o vozy bývalé Buštěhradské dráhy (B.E.B.), které také byly v seznamu, a tak jsem se o ně začal trošku více zajímat a shromažďovat požadované informace. Volba byla provedena. A jako „ten správný“ byl vybrán vůz čísla Ci 4-4146. V následujících řádcích bych Vám rád přiblížil, jak jeho stavba probíhala.

Hrubá stavba rámu a skříně je hotová. Vůz už se pomalu rýsuje.

Použity byly lehce dostupné a opracovatelné materiály, které lze opracovat za použití běžných modelářských nástrojů, a průmyslové výrobky byly omezeny na nezbytné minimum. Seznam potřebného nářadí si myslím není třeba uvádět, takže zde věci použité při stavbě:

  • bezbarvý (ideálně bílý) a čirý plast v deskách
  • staré „stromečky“ od dílů ze stavebnic
  • papír (kancelářský i tvrdý – čtvrtka)
  • dráty různého průměru
  • papírové samolepící etikety
  • textury dřeva pro případnou tvorbu interiéru (ze starých vystřihovánek z ABC, nebo archy s texturami od Malé železnice)

Továrně vyrobené díly:

  • kovové ložisko pro uchycení náprav – 2 ks
  • kovová kolečka – 2 ks
  • koš a talíř nárazníku – 4 ks
  • mechanizmus spřáhla s šachtou – 2 ks
  • očkové spřáhlo – 2 ks
  • šroubek s maticí pro spojení rámu a skříně vozu – 1 ks
  • některé díly brzdy (brzdové špalky, brzdový válec atd.)
Nyní je na řadě interiér. Slepíme lavice a polepíme texturou od Malé železnice. V pozadí podlaha vozu z vystřihovánky ze starého ABC. Otvor slouží pro uchycení skříně na rám šroubem.

Prvním krokem bylo zhotovení hrubé stavby rámu a skříně vozu. Rám vozu ze dvou částí byl zvolen jako oddělitelný a při sestavování se zasouvá dovnitř skříně a následně je zajištěn uprostřed šroubkem. V případě potřeby může někdo zvolit oddělitelnou střechu a rám přilepit ke skříni. Stavím vždy pokud možno snadno rozebíratelné modely, aby byla možná snadná demontáž jednotlivých komponentů v případě opravy. Rám se skládá ze dvou hlavních částí. Základní rám tvoří podlahu vozu. Jsou v něm vytvořeny drážky pro umístění ložiskových rámů náprav a na něm ložiskové domky, nárazníky a stupačky. Na druhé části je naznačena kostra rámu, pároví brzdy, vzduchový válec plynojem a je zde umístěna kulisa spřáhla. Mezi oba díly byla později přidána jedna vkládací vrstva umělé hmoty pro dosažení stejné síly výběru pro držáky náprav. POZOR! Během stavby a hlavně před konečnou montáží neustále kontrolovat výšku nárazníků a spřáhla nad temenem kolejnice z důvodu dodržení předepsané normy. Vůz by se nám při nerespektování této normy nemusel spřahovat s jinými vozidly!

Zde jsou již pružnice a ložiska kompletní a připravené na osazení.

Vozová skříň má uvnitř umístěny příčky dle skutečného vozu, které u modelu fungují zároveň jako výztuha pro lepší pevnost. K dolnímu okraji prostřední příčky vzhledem k délce vozu je přilepen umělohmotný kvádr ukrývající ve svém nitru matičku zajištěnou proti otáčení pro uchycení rámu vozu. Na skříň jsou následně doplněny větrače nad okny zhotovené z tenkého plechu (vyrobeno z vyhozených dílů z automobilových chladičů) a ze samolepících papírových etiket naznačeny předěly krycích plechů na bočnicích a střeše. Střecha je vyrobená slepením dvou plastových destiček (jedna menší a jedna větší). Na ní jsou pak umístěny lampy na osvětlení interiéru vysoustružené z tyčky z umělé hmoty ve vrtačce. Do skříně a střechy jsou pak slabým vrtákem vytvořeny otvory pro umístění madel, klik dveří a držáků návěstních svítilen (obojí vyrobeno z drátu).

Doplnění detailů na rám. Zelený Válec je ze staré propisovačky.

Co se týče interiéru, je zhotoven velice jednoduše. Podlaha je z papíru (jako textura je použita část staré vystřihovánky nějaké lodi z ABC), sedačky jsou vyrobeny ze čtvrtky jako krabičky a polepeny texturou z archů vydávaných kdysi Malou železnicí. Mezi sedačkami a stěnou vozu je malá mezera, do které je zasunuto zasklení oken. Pro oživení sem bylo umístěno několik cestujících. Vnitřní část skříně byla natřena žlutou barvou a interiér je do ní odspoda vsunut a proti pohybu je zajištěn mezi příčkami a rámem. Okna jsou vyrobena z průhledné umělé hmoty (ideálním materiálem jsou obaly od různého zboží, např. hraček, kuchyňských či železářských potřeb atd.) pro každý oddíl zvlášť, ale pro obě strany daného oddílu najednou. Mají tedy tvar obráceného U při pohledu z čela vozu, pouze v představcích je zasklení oken pootočeno, takže tvar písmene U má při pohledu shora.

Proveden základní nátěr a umístěny nápisy. Nyní již pouze přestříkání matným lakem, napatinovat a nakonec ještě jednou přestříkat lakem.

Detailů jsou v případě již výše vzpomenutých klik, madel a držáků návěstních svítilen vyrobeny z drátu. Naproti tomu přechodové můstky a žebříky jsou vyrobeny z umělé hmoty. Stupačky tvoří kombinace obou a jsou přidělány k rámu, který tvoří podlahu. Drát tvoří konzoly a z plastu jsou vyrobena stupátka, zde jako vhodný materiál může být použita také slabá dýha, jejíž struktura dřeva by věrně napodobila dřevěnou stupačku.

A zde je výsledek.

Nyní již následovala pouze povrchová úprava. Základní nátěr skříně není nijak neobvyklý. Skříň vozu je zelená, střecha šedá a rám s pojezdem černý. Rámy oken jsou světle hnědé, kliky, madla, žebříky, držáky koncovek a přechodové můstky černé. Následně jsou na vůz umístěny nápisy. Opět jsem tradičně použil obtisky od pana Jirana, se kterými mám jen ty nejlepší zkušenosti. Následně je model přestříkán vrstvou bezbarvého matného laku pro zajištění obtisků. Konečnou povrchovou úpravou byla patina provedena za pomoci nadrcených (nastrouhaných) školních (uměleckých suchých) kříd s trochou vody. Poté ještě jeden finální nástřik matným bezbarvým lakem a je hotovo.

Vůz v soupravě.

Stačí již jen sestavit, zařadit do soupravy a vyjet na trať. Jsem rád, pokud se Vám model líbí. A jestli jsem Vás inspiroval ke stavbě podobného vozů bývalých B.E.B., tak mě to též těší a přeji Vám mnoho zdaru. Ať už zvolíte podobný nebo jiný postup stavby.

Kompletní fotogalerie ze stavby modelu Ci 4-4146.

Autor modelu a foto: J. Čermák

Zdroje:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *