V sobotu 5. a v neděli 6. září 2015 se rozjely mnohé historické vlaky připomínající právě onu slavnostní událost zahájení provozu na tratích z Turnova do Kralup nad Vltavou resp. Prahy. V čele souprav složených převážně historických vozů stanuly parní lokomotivy 213.902, 310.0134, 434.2186, 464.008 a 475.111 a také motorová T 435.0111, kterým zdatně vypomohly motorové vozy M 131.1081 a M 240.056. Součástí oslav byl také bohatý doprovodný kulturní program ve stanicích, můžeme zmínit Turnov, Příšovice, Loukov, Mnichovo Hradiště, Bakov nad Jizerou město, Kropáčova Vrutice, Neratovice a Kralupy nad Vltavou. Navíc byla v lokomotivním depu Turnov pro fanoušky železnice a techniky připravena výstava drážních vozidel. Oslavy k výročí zahájení provozu v Bakově nad Jizerou městě byly zahájeny dobovým příjezdem pana starosty, který následně přednesl slavnostní řeč. Samozřejmě nechybělo mnoho lidí, často v historických kostýmech. Následně byla na železniční zastávce odhalena pamětní deska a pak už nic nebránilo příjezdu vyzdobeného Statutárního vlaku z Turnova s lokomotivou 310.0134 v čele. Naštěstí bylo v sobotu účastníkem oslav i hezké počasí, které pak v neděli zase ukázalo i druhou zataženou a někdy také deštivou tvář. Přesto si myslím, že se oslavy vydařily a velké poděkování a uznání patří všem, kteří se na těchto oslavách, třeba i nepřímo, podíleli. A bylo nám ctí k tomu alespoň malou měrou také přispět svými konzultacemi a poznámkami při návrhu a výrobě místní pamětní desky.
Fotogalerie z oslav – autor J. Čermák
„Naše“ trať právě oslavila 150. let a takové kulaté jubileum i dráha slaví jen jednou. Za tu dobu dokázala pro naše město přepravit neuvěřitelné množství lidí a nákladů a tak ji popřejme vše nejlepší do dalších let …
Jakub Čermák
spolupracovali a materiály poskytli, za což jim děkuji: Milan Čermák a Petr Turek
Použité zkratky:
- B.C.B. BöhmischeKomerzialbahnen (České komerciální dráhy)
- BMB/ČMD Böhmisch-Mährische-Bahnen/Českomoravské dráhy
- B.N.B. Böhmische Nordbahn Gesellschaft (Česká severní dráha)
- ČSD Československé státní dráhy
- K.k.St.B. Kaiserlich-königliche österreichische Staatsbahnen (Rakouské státní dráhy)
- St.E.G. k. k. privilegierte österreichische Staatseisenbahn-Gesellschaft (Rakousko-Uherská společnost státní dráhy)
- T.K.P.E. Turnau – Kralup – Prager Eisenbahn (Turnovsko-kralupsko-pražská dráha)
Zdroje:
- Bek Jindřich a Zděnek: Encyklopedie železnice: Parní lokomotivy ČSD [1], CORONA, Praha, 1999
- Bek Jindřich: atlas lokomotiv: Historické lokomotivy, NADAS, Praha, 1979 (1. vydání)
- Bek Jindřich: atlas lokomotiv: Historické lokomotivy, NADAS, Praha, 1981 (2. doplněné vydání)
- Karel Breiter: Budovatelský počin Českých obchodních drah v severovýchodních Čechách (1 až 3), Svět železnice 42 až 44, Corona, Praha 2012
- Turek Petr: Příběh jedné (ne)obyčejné zastávky, Bakovsko, červen 2013
- Turnovsko-kralupsko-pražská dráha (http://cs.wikipedia.org/wiki/Turnovsko-kralupsko-pra%C5%BEsk%C3%A1_dr%C3%A1ha)
- Turnau-Kralup-Prager Eisenbahn (http://de.wikipedia.org/wiki/Turnau-Kralup-Prager_Eisenbahn)
- Lokomotivy T.K.P.E. čísel 1 až 4, 16 a 17 (http://de.wikipedia.org/wiki/TKPE_1%E2%80%934,_16,_17)
- Lokstatistik Josef Pospichal (http://www.pospichal.net)
- http://www.fotohistorie.cz
- http://www.pshzd.cz/m1200.html