Lokomotivy T.K.P.E. čísla 1 až 4, 16 a 17
Lokomotivy pod čísly 1 „Ernst“ a 2 až 4 pro dopravu osobních vlaků byly vyrobeny v roce 1865 v lokomotivce Sigl ve Vídeňském Novém Městě pod výrobními čísly 434 až 437 a v roce 1974 byly dodány další dvě čísel 16 a 17 z lokomotivky Mödling. Stroje měly uspořádání náprav 1 B, vnější rám a rozvod Stephenson. Lokomotivy byly vybaveny moderními prvky tehdejší doby, jakými byly dva nesací injektory pro kotel a strojvůdcovská budka se střechou s předními výhledovými okny. Vzhledem k tehdejším rychlostem vlaků, která činila 50 km/h, postačovaly tyto stroje i na nejobtížnější úseky dráhy mezi Kropáčovou Vruticí – Chotětovem a v Praze na Vítkově. Po převzetí společností B.N.B., byly v roce 1883 označeny řadou II a inventárními čísly 1 až 6. Lokomotivy 1 až 4 byly vyřazeny již v roce 1907 a stroj číslo 6 (ex T.K.P.E. 17) byl zrušen v roce 1910 jako 123.06 K.k.St.B., tedy ještě před vznikem ČSD. K lokomotivám byly vyráběny v lokomotivkách Ringhoffer Praha-Smíchov, Sigl Vídeň a Vídeňské Nové Město tendry řady 14.
Stejné stroje si nechala postavit také B.N.B. v letech 1967 až 68 také v lokomotivce Sigl, ale přímo ve Vídni (výrobní čísla 121, 122 a 144 až 147). Po zestátnění Rakouskými státními drahami v roce 1908 byly lokomotivy označeny jako 123.01 až 06. Z nich převzali v roce 1918 nově vzniklé ČSD dva stroje a jeden z nich označili jako 232.301 (tendr byl označen řadou 309.2). Dosloužila v Kralupech nad Vltavou jako vytápěcí kotel a zrušena byla v roce 1924.
Technické údaje: | |||
---|---|---|---|
Maximální rychlost | 60 km/h | Uspořádání | 1 B |
Rozchod | 1 435 mm | Prázdná hmotnost | 29,5 t |
Rozvor | 3 160 mm | Služební hmotnost | 34 t |
Rozvor s tendrem | 10 063 mm | Tlak v kotli / Výkon lokomotivy | 9 atm / 300 kW |
Průměr spřažených kol | 1 522 mm | Počet / průměr parních válců | 2 / 406 mm |
Průměr běžných kol | 1 205 mm | Poloměr nejmenšího průjezdného oblouku | 120 m |
Vyrobené lokomotivy: | |||||
---|---|---|---|---|---|
Výrobce, výrobní číslo/rok | Původní označení | B.N.B. (od roku 1883) | K.k.St.B. (od roku 1908) | Označení po roce 1918 | Zrušení |
SiN, 434/1865 | T.K.P.E. 1 „Ernst“ | II.1 | 1907 | ||
SiN, 435/1865 | T.K.P.E. 2 | II.2 | 1907 | ||
SiN, 436/1865 | T.K.P.E. 3 | II.3 | 1907 | ||
SiN, 437/1865 | T.K.P.E. 4 | II.4 | 1907 | ||
Mödl, 33/1874 | T.K.P.E. 16 | II.5 | ? | ||
Mödl, 34/1874 | T.K.P.E. 17 | II.6 | 123.06 | 26. 6. 1910 | |
SiW, 121/1867 | B.N.B.1 | II.7 | 123.01 | 1915 | |
SiW, 122/1867 | B.N.B. 2 | II.8 | 123.02 | ČSD 232.301 od 21. 10. 1924 K 16 | 1924 |
SiW, 144/1868 | B.N.B. 3 | II.9 | 123.03 | 26. 6. 1910 | |
SiW, 145/1868 | B.N.B. 4 | II.10 | |||
SiW, 146/1868 | B.N.B. 5 | II.11 | 123.04 | 12. 2. 1916 | |
SiW, 147/1868 | B.N.B. 6 | II.12 | 123.05 | ČSD | 1921 |
Něco o první lokomotivě T.K.P.E. číslo 1 „Ernst“
Zahájení pravidelného provozu dne 16. 10. 1865 na prvním úseku z Turnova přes Bakov nad Jizerou, Mladou Boleslav, Všetaty (tehdy Všetaty-Přívory), Neratovice do Kralup předcházela jízda slavnostního vlaku k otevření dráhy konaná dne 15. října 1865. V jeho čele stanula tehdy první lokomotiva vyrobená pro T.K.P.E. označená číslem 1 a jménem „Ernst“ (Arnošt), jak bylo tehdy zvykem, podle akcionáře Ernsta hraběte Waldstein-Wartenberga. Stroj byl dodán v roce 1865 pod výrobním číslem 434 z lokomotivky G. Sigl Lokomotiv-Fabrik, Wiener Neustadt. Lokomotiva měla střechu strojvůdcovské budky na rohových sloupcích a přední výhledová okna byla bez skel. V dílnách dráhy v Kralupech nad Vltavou se později během oprav budka upravila do podoby jako na ostatních strojích téže řady. Kromě běžných oprav kotle a některých opotřebovaných součástí nedošlo na lokomotivě k žádné větší modernizaci. Lokomotiva byla později převzata spolu s celou společností T.K.P.E. Českou severní drahou, kde byla označena jako II.1. Po 42 letech od svého dodání v roce 1907 vyřazena a nedočkala se tedy provozu pod hlavičkou Československých státních drah.
Lokomotivy T.K.P.E. čísla 5 až 10 a 11 až 15
Pro dopravu nákladních vlaků na tratích T.K.P.E. byly v roce 1865 ve Vídeňském Novém Městě v lokomotivce Sigl vyrobeny trojspřežní lokomotivy s přívěsným tendrem označené jako čísla 5 až 10 (výrobní čísla 428 až 433). Stejný výrobce pak dodal v letech 1872 až 1873 další stroje pod čísly 11 až 15 (výrobní čísla 1093 až 1095, 1484 a 1485). Kotle lokomotiv neměly stejné parametry, ale postupem času se tyto rozdíly odstranily. Lokomotivy o uspořádání náprav C měly vnitřní rozvod Stephenson, dvojitý parní stroj a vnější rám. Stroje dosahovaly maximální rychlosti 55 km/h. Lokomotivy byly spřahovány stejně jako předchozí stroje T.K.P.E. s tendry řady 14. Když po roce 1883 připadly B.N.B., obdržely starší stroje označení III.21 až 26 a novější čísla III.39 až 43. Následně se ještě 7 lokomotiv dostalo k Rakouským státním drahám a po roce 1918 jezdily 4 stroje ještě pod hlavičkou ČSD jako řada 322.1 (viz dále).
České severní dráze byly v letech 1867 a 68 dodány lokomotivkou Sigl Vídeň shodné stroje označené jako čísla 11 až 22. Po zavedení nového číslovacího schématu u B.N.B. v roce 1883 byly označeny III.27 až 38. V roce 1908 přeznačily K.k.St.B. 18 strojů původně označených III.21 až 43 (ex B.N.B. a T.K.P.E.) na 147.01 až 18. Zbylých 5 lokomotiv bylo zrušeno. Během provozu Rakouských státních drah bylo zrušeno 9 strojů. Zbylých 9 po roce 1918 připadlo nově vzniklým ČSD a ty 7 z nich přeznačily na řadu 322.1 (322.101 až 03 pocházely od B.N.B. a 322.104 až 107 od T.K.P.E.) a jejich tendrům přidělily řadu 309.2. Lokomotivy byly nasazeny ve výtopnách Česká Lípa, Kralupy nad Vltavou a v dnes již neexistujícím depu Praha hl. n. Československé státní dráhy již s jejich dlouhodobějším provozem nepočítaly a stroje byly postupně vyřazovány, takže v letech 1925 a 26 zrušily stroje 322.101 až 04, 06 a 07. Poslední z nich 322.105 (původní T.K.P.E. 12) byla vyřazena po 67 letech služby v roce 1939 v ŘSD Praha.
Technické údaje: | |||
---|---|---|---|
Maximální rychlost | 55 km/h | Uspořádání | C |
Rozchod | 1 435 mm | Prázdná hmotnost | 32 t |
Rozvor | 3 160 mm | Služební hmotnost | 36,3 t |
Rozvor s tendrem | 10 155 mm | Tlak v kotli | 10 atm |
Průměr spřažených kol | 1 260 mm | Počet / průměr parních válců | 2 / 455 mm |
Průměr běžných kol | – | Poloměr nejmenšího průjezdného oblouku | 125 m |
Vyrobené lokomotivy: | |||||
---|---|---|---|---|---|
Výrobce, výrobní číslo/rok | Původní označení | B.N.B. (od roku 1883) | K.k.St.B. (od roku 1908) | Označení po roce 1918 | Zrušení |
SiN, 428/1865 | T.K.P.E. 5 | III.21 | 1907 | ||
SiN, 431/1865 | T.K.P.E. 6 | III.22 | 1909 | ||
SiN, 432/1865 | T.K.P.E. 7 | III.23 | 147.01 | 26. 1. 1911 | |
SiN, 433/1865 | T.K.P.E. 8 | III.24 | 1909 | ||
SiN, 430/1865 | T.K.P.E. 9 | III.25 | 147.02 | 19. 6. 1911 | |
SiN, 429/1865 | T.K.P.E. 10 | III.26 | 1909 | ||
SiW, 119/1867 | B.N.B. 11 | III.27 | 147.03 | 25. 10. 1911 | |
SiW, 123/1867 | B.N.B. 13 | III.28 | 147.04 | ČSD | 24. 1. 1925 |
SiW, 124/1867 | B.N.B. 14 | III.29 | 147.05 | ČSD 322.101 | 31. 12. 1926 |
SiW, 136/1868 | B.N.B. 15 | III.30 | 147.07 | ČSD | 13. 4. 1923 |
SiW, 137/1868 | B.N.B. 16 | III.31 | 147.08 | ČSD 322.102 | 24. 11. 1925 |
SiW, 138/1868 | B.N.B. 17 | III.32 | 147.09 | 1910 | |
SiW, 139/1868 | B.N.B. 18 | III.33 | 147.10 | 18. 11. 1911 | |
SiW, 140/1868 | B.N.B. 19 | III.34 | 1909 | ||
SiW, 141/1868 | B.N.B. 20 | III.35 | 147.11 | ČSD 322.103 | 17. 6. 1939 |
SiW, 142/1868 | B.N.B. 21 | III.36 | 147.12 | PKP ? | 31. 1. 1917 |
SiW, 143/1868 | B.N.B. 22 | III.37 | 147.13 | PKP ? | 28. 6. 1916 |
SiW, 120/1867 | B.N.B. 12 | III.38 | 147.06 | 2. 9. 1912 | |
SiN, 1093/1872 | T.K.P.E. 11 | III.39 | 147.14 | ČSD 322.104 | 31. 12. 1926 |
SiN, 1094/1872 | T.K.P.E. 12 | III.40 | 147.15 | ČSD 322.105 | 19. 1. 1938 / 3. 6. 1939 ? |
SiN, 1095/1872 | T.K.P.E. 13 | III.41 | 147.16 | ČSD 322.106 | 24. 6. 1926 |
SiN, 1484/1873 | T.K.P.E. 14 | III.42 | 147.17 | ČSD 322.107 | 2. 12. 1925 |
SiN, 1485/1873 | T.K.P.E. 15 | III.43 | 147.18 | PKP ? | 12. 6. 1918 |
Jakub Čermák
spolupracovali a materiály poskytli, za což jim děkuji: Milan Čermák a Petr Turek
Použité zkratky:
- 1 B – 1 = počet běžných předních náprav, B počet spřažených náprav (B = 2 nápravy, C = 3 nápravy)
- atm – atmosféra
- B.E.B. – Buschtěhrader Eisenbahn AG (Buštěhradská dráha)
- B.C.B. – BöhmischeKomerzialbahnen (České komerciální dráhy)
- BMB/ČMD – Böhmisch-Mährische-Bahnen/Českomoravské dráhy
- B.N.B. – Böhmische Nordbahn Gesellschaft (Česká severní dráha)
- ČSD – Československé státní dráhy
- K.F.J.B. – k.k. privilegierte Kaiser-Franz-Josephs-Bahn (Dráha císaře Fran-tiška Josefa)
- K.k.St.B. – Kaiserlich-königliche österreichische Staatsbahnen (Rakouské státní dráhy)
- kW – kiloWatt
- Mödl – Maschinen, Lokomotiv und Wagen Bauanstalt Mödling (Rakousko)
- Ö.N.W.B. – Österreichische Nordwestbahn (Rakouská severozápadní dráha)
- PKP – Polskie koleje państwowe (Polské státní dráhy)
- ŘSD – ředitelství státní dráhy Praha
- SiN – G. Sigl Lokomotiv-Fabrik, Wiener Neustadt (Rakousko)
- SiW – G. Sigl Lokomotiv-Fabrik, Wien (Rakousko)
- S.N.D.V.B. – Süd-norddeutsche Verbindungbahn (Jihoseveroněmecká spojovací dráha)
- T.K.P.E. – Turnau – Kralup – Prager Eisenbahn (Turnovsko-kralupsko-pražská dráha)
Zdroje:
- Bek Jindřich a Zděnek: Encyklopedie železnice: Parní lokomotivy ČSD [1], CO-RONA, Praha, 1999
- Motyčka Josef: Encyklopedie železnice: Parní lokomotivy ČSD [4], CORONA, Praha, 2001 (1. vydání)
- Bek Jindřich: atlas lokomotiv: Historické lokomotivy, NADAS, Praha, 1979 (1. vydání)
- Bek Jindřich: atlas lokomotiv: Historické lokomotivy, NADAS, Praha, 1981 (2. doplněné vydání)
- Karel Breiter: Budovatelský počin Českých obchodních drah v severovýchodních Čechách (1 až 3), Svět železnice 42 až 44, Corona, Praha 2012
- Turnovsko-kralupsko-pražská dráha (http://cs.wikipedia.org/wiki/Turnovsko-kralupsko-pra%C5%BEsk%C3%A1_dr%C3%A1ha)
- Turnau-Kralup-Prager Eisenbahn (http://de.wikipedia.org/wiki/Turnau-Kralup-Prager_Eisenbahn)
- Lokomotivy K.k.St.B. řady 147 (http://de.wikipedia.org/wiki/KkStB_147)
- Lokomotivy T.K.P.E. čísel 1 až 4, 16 a 17 (http://de.wikipedia.org/wiki/TKPE_1%E2%80%934,_16,_17)
- Lokstatistik Josef Pospichal (http://www.pospichal.net)