Čtyřnápravové osobní vozy ČSD 1.díl: Ca 4-5127 (Liliput)

Dostala se mi jednou na internetu (na Aukru) do rukou výhodná nabídka na zakoupení německého vozu řady C4ü-28 od firmy Liliput. Jelikož je námi modelovaným obdobím převážně poválečný provoz po roce 1950 a tento typ „kořistního“ vozu se v provozu u ČSD skutečně vyskytoval, bylo o nákupu téměř okamžitě jasno. Před samotnou stavbou však bylo potřeba nashromáždit pokud možno co nejvíce informací o tom, kolik vozů zde vlastně zůstalo a hlavně pod jakým označením byly zařazeny do vozového parku našich drah.

původní podoba modelu před přestavbou (fotografie z internetu, nejedná se o tento vůz, ale pouze o stejný typ)
rozložený model na jednotlivé díly, část interiéru je již zamaskována páskou kvůli nátěru lavic a dveří

V této souvislosti jsem uvítal především článek od pana Maruny „Generace 1928 DRG na modelových kolejích“. Některé další informace byly uvedeny také na webových stránkách K-report a DiskuzeModely.biz. Zbývalo už jen vybrat číslo, a jelikož to mám blíže do Liberce, padla volba na Ca 4-5127. Tento vůz byl původně označen 16 206 (výroba: Vereinigte Westdeutsche Waggonfabrik Düsseldorf 1928) a po roce 1945 u ČSD označen výše uvedeným číslem, po roce 1957 přeznačen Ba 3151 (po převedení z rychlíkové do osobní přepravy jako Ba 3-0151) a v září roku 1965 zrušen. Postupně vystřídal domovské stanice Praha-Wilsonovo (dílny Bubny), Liberec, H. Králové, K. Vary (dílny Č. Velenice) a Praha-Smíchov. Bohužel není mi známo, ve kterém roce byl přidělen do Liberce, takže není jisté, zda ještě nesl původní označení Ca.

nátěr barvou je hotov a můžeme se pustit do aplikace obtisků

Přestavba modelu byla logicky zahájena kompletním rozebráním modelu na jednotlivé díly a jejich případné začištění. V interiéru byly natřeny sedačky a dveře oddílů a vše bylo „oživeno“ postavami cestujících od firmy Noch. Na skříň vozu byla doplněna nově umístěná madla a držáky koncovek, střecha byla osazena madly a chybějícími plošinami a na rám jednoho z podvozků byl dosazen řemen dynama. Dále došlo na výrobu jednoho chybějícího čelního žebříku. Po všech uvedených úpravách se aplikoval nátěr resp. nástřik barvami a umístění následné umístění nápisů na voze s použitím obtisků od pana Jirana (mám s nimi nejlepší zkušenosti). Po jejich aplikaci byl model přestříknut tenkou vrstvou matného bezbarvého laku a následovala lehká provozní patina za pomoci rozdrcených školních a uměleckých suchých kříd. Pak již jen stačilo ještě jednou přelakovat matným lakem a zbývala již jen konečná montáž jednotlivých dílů.

hotovo, fotografie dokončeného vozu

Osobní rychlíkový vůz je tímto kompletní a připraven na provoz na kolejišti. Snad se Vám alespoň trošku líbí, a pokud někoho inspiruje k podobné úpravě některého továrního modelu, budu rád.

Kompletní fotogalerie k úpravě vozu od firmy Liliput na Ca 4-5127.

autor modelu a fotografií: J. Čermák

Dodatek ke stavbě z 2. 11. 2016

Protože se bohužel ve zkušebním provozu po dokončení vyskytly nedobré jízdní vlastnosti vozu především v soupravě s jinými vozy v obloucích, muselo být přistoupeno k drobné úpravě pojezdu. Problémem se ukázaly příliš tvrdé platové pružiny, které mají vracet podvozek s kulisou do středové polohy. Ve skutečnosti ale vytlačují podvozek ven z oblouků.

úprava pojezdu, náhrada původních pružin destičkami

Prvním krokem bylo odebrání těchto pružin, načež se po jejich odstranění pro změnu zadní čep kulisy se moc vytáčí a docházelo k jeho zasekávání. Náhrada pružinami ze struny (lepší pružnost a poddajnost oproti původním) se ukázala jako nevyhovující a částečně nepodstatná. Při následných testech bylo zjištěno, že nejlepším řešením je výroba dvou plastových výlisků ve tvaru U, které vymezují zadní čep kulisy a tím pádem nedovolují jeho úplné vytočení a následné zaseknutí. Tento způsob se ukázal jako plně vyhovující a následné jízdní zkoušky dopadly na výbornou.

Pokud má někdo podobné problémy s vozy od tohoto výrobce, které mají podobně řešenou kulisu, může úpravu také vyzkoušet. Vymezovací díly nejsou přilepeny, ale pouze vloženy a lze je znovu nahradit původními díly. Není ale zaručeno, že tato rekonstrukce bude vyhovující u všech vozů s tímto druhem vedení kulisy. Pokud ale někomu tento návod pomůže, budeme rádi.

nabarvená destička na místě

Autor úpravy: M. Čermák, Foto J. Čermák

Zdroje:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *