Dostala se mi jednou na internetu (na Aukru) do rukou výhodná nabídka na zakoupení německého vozu řady C4ü-28 od firmy Liliput. Jelikož je námi modelovaným obdobím převážně poválečný provoz po roce 1950 a tento typ „kořistního“ vozu se v provozu u ČSD skutečně vyskytoval, bylo o nákupu téměř okamžitě jasno. Před samotnou stavbou však bylo potřeba nashromáždit pokud možno co nejvíce informací o tom, kolik vozů zde vlastně zůstalo a hlavně pod jakým označením byly zařazeny do vozového parku našich drah.
V této souvislosti jsem uvítal především článek od pana Maruny „Generace 1928 DRG na modelových kolejích“. Některé další informace byly uvedeny také na webových stránkách K-report a DiskuzeModely.biz. Zbývalo už jen vybrat číslo, a jelikož to mám blíže do Liberce, padla volba na Ca 4-5127. Tento vůz byl původně označen 16 206 (výroba: Vereinigte Westdeutsche Waggonfabrik Düsseldorf 1928) a po roce 1945 u ČSD označen výše uvedeným číslem, po roce 1957 přeznačen Ba 3151 (po převedení z rychlíkové do osobní přepravy jako Ba 3-0151) a v září roku 1965 zrušen. Postupně vystřídal domovské stanice Praha-Wilsonovo (dílny Bubny), Liberec, H. Králové, K. Vary (dílny Č. Velenice) a Praha-Smíchov. Bohužel není mi známo, ve kterém roce byl přidělen do Liberce, takže není jisté, zda ještě nesl původní označení Ca.
Přestavba modelu byla logicky zahájena kompletním rozebráním modelu na jednotlivé díly a jejich případné začištění. V interiéru byly natřeny sedačky a dveře oddílů a vše bylo „oživeno“ postavami cestujících od firmy Noch. Na skříň vozu byla doplněna nově umístěná madla a držáky koncovek, střecha byla osazena madly a chybějícími plošinami a na rám jednoho z podvozků byl dosazen řemen dynama. Dále došlo na výrobu jednoho chybějícího čelního žebříku. Po všech uvedených úpravách se aplikoval nátěr resp. nástřik barvami a umístění následné umístění nápisů na voze s použitím obtisků od pana Jirana (mám s nimi nejlepší zkušenosti). Po jejich aplikaci byl model přestříknut tenkou vrstvou matného bezbarvého laku a následovala lehká provozní patina za pomoci rozdrcených školních a uměleckých suchých kříd. Pak již jen stačilo ještě jednou přelakovat matným lakem a zbývala již jen konečná montáž jednotlivých dílů.
Osobní rychlíkový vůz je tímto kompletní a připraven na provoz na kolejišti. Snad se Vám alespoň trošku líbí, a pokud někoho inspiruje k podobné úpravě některého továrního modelu, budu rád.
Kompletní fotogalerie k úpravě vozu od firmy Liliput na Ca 4-5127.
autor modelu a fotografií: J. Čermák
Dodatek ke stavbě z 2. 11. 2016
Protože se bohužel ve zkušebním provozu po dokončení vyskytly nedobré jízdní vlastnosti vozu především v soupravě s jinými vozy v obloucích, muselo být přistoupeno k drobné úpravě pojezdu. Problémem se ukázaly příliš tvrdé platové pružiny, které mají vracet podvozek s kulisou do středové polohy. Ve skutečnosti ale vytlačují podvozek ven z oblouků.
Prvním krokem bylo odebrání těchto pružin, načež se po jejich odstranění pro změnu zadní čep kulisy se moc vytáčí a docházelo k jeho zasekávání. Náhrada pružinami ze struny (lepší pružnost a poddajnost oproti původním) se ukázala jako nevyhovující a částečně nepodstatná. Při následných testech bylo zjištěno, že nejlepším řešením je výroba dvou plastových výlisků ve tvaru U, které vymezují zadní čep kulisy a tím pádem nedovolují jeho úplné vytočení a následné zaseknutí. Tento způsob se ukázal jako plně vyhovující a následné jízdní zkoušky dopadly na výbornou.
Pokud má někdo podobné problémy s vozy od tohoto výrobce, které mají podobně řešenou kulisu, může úpravu také vyzkoušet. Vymezovací díly nejsou přilepeny, ale pouze vloženy a lze je znovu nahradit původními díly. Není ale zaručeno, že tato rekonstrukce bude vyhovující u všech vozů s tímto druhem vedení kulisy. Pokud ale někomu tento návod pomůže, budeme rádi.
Autor úpravy: M. Čermák, Foto J. Čermák
Zdroje:
- Generace 1928 DRG na modelových kolejích – http://www.zababov.cz/index.php?id=905
- K-report – http://www.k-report.net/cgi-bin/discus/discus.pl
- DiskuzeModely.biz – http://diskuze.modely.biz